onsdag 21 juli 2010

Kul i juli

Kul i juli i Grytan i Helsingborg är en institution och har nu kört i över fyrtio år. Jag har varit med de senaste sju åren och för mig är det Årets Gig.
6000 personer i publiken, då vill man göra bra ifrån sig.


Bilden är tagen genom titthålet i kulissen.
Backstage är det alltid fantastiskt trevligt och i år var det inget undantag. Olle L har en förmåga att engagera folk som är smidiga att samarbeta med.
Det blev en väldigt bra kväll och jag gjorde 8+5 minuter och min standup gick galet bra. Det är sjukt mäktigt när 6000 personer skrattar samtidigt.
I mitt andra inhopp hade jag bestämt mig för att göra en sång och jag har pelat med den hela våren utan att få till den. För nån vecka sedan hjälpte Göran mig att komma vidare med texten och då lossnade det, men sista raden skrev jag på måndagen. Kulijuli var på tisdagen och under dagen fick jag ångest. Var den tillräckligt rolig och skulle jag klara av ackorden på ukulelen? På eftermiddagen ringde jag Göran och spelade låten för honom över telefon. Göran sa: kör!
Så då gjorde jag det. Och den satt som en smäck! Succé.
Efter hela föreställningen fick jag väldigt mycket fin beröm från alla håll och kanter och det värmer riktigt gott.
Det blev verkligen Årets Gig.

1 kommentar:

Göran Ebenhart sa...

Ja, 6000 kan inte ha fel! Proffs!