söndag 26 maj 2013

Att vara i stunden!

Ibland när jag uppträder händer det att jag och publiken hamnar i ett märkligt tillstånd där vi plötsligt kommunicerar på ett helt nytt plan.
Min dotter sa en gång när hon gick på lågstadiet och fröken frågade var hennes pappa jobbar med att "han är komiker". Fröken undrade vad han då gör och hon svarade att "han komikerar".
Jag tycker att det är så bra. Jag kommunicerar med komik, alltså komikerar.
Jag beskriver det ofta själv som att det blir "bubbligt", det händer av sig självt och går oerhört fort. Jag släpper alla spärrar och publiken går med. Folk tänker inte efter utan säger det som faller dem in, jag hittar snabba svar, bollen studsar rätt hela tiden. Stolpe in!
Då kan det bli som igår, i en villaträdgård, i ett partytält som plötsligt börjar koka, bubbla, och vi går loss och jag styr och vi befinner oss i full fart ner för backen och jag har ändå full koll.
Det är en oerhört häftig upplevelse.
"Vad är din titel?"
"Åh herregud.."
"Herre Gud? Vilken karriär!"
Och så fortsätter det så.
Där och då. Live och i stunden.
Den känslan strävar jag alltid efter och hoppas hitta den tre kvällar på Norra Brunn, en kväll på Fotografiska i Stockholm och med Stående Ovationer i Allerum den här veckan.
Till att börja med.


Inga kommentarer: