tisdag 23 november 2010

Kära kollega

När jag började med standup 1997 var miljön väldigt kollegial. Jag fick massor av hjälp och stöttning av de komiker som var etablerade. Jag är t.ex. skyldig Thomas Petersson massor, både i form av stöttning med gig och feedback på materialet.
Jag försöker alltid ge lite feedback till kollegor när vi uppträtt tillsammans. Fast rätt ofta upplever jag att andra komiker inte gör det. Man gör sin grej och färdig med det. Man kanske inte ens lyssnar på de andra komikerna som kör före och efter. Lite trist tycker jag, för då missar man möjligheten till återkopplingar på de andras material och inte minst så missar man den kollegiala samhörigheten.
Så vad vill jag säga då? Jo, lyssna på de andra och säg ett litet ord. "Kul det där med...". "Tänk på att...". "Om du lägger till...". Eller i alla fall: "Bra jobbat".
Det är aldrig fel med feedback.

4 kommentarer:

Jesper Mattsson sa...

Bra skrivet! :-) Som färsking i humorvärlden uppskattar jag verkligen tips, idéer och allmänt glada tillrop.

Jason Nichols sa...

Ja! Absolut. Jag måste tacka dig själv för mycka hjälp. Bara genom samtal och arbete kan man förbättra sig och andra. Annars är man lat.

Mats Andersson sa...

Det är så sant, Martin, och vi är många som fått många goda råd av dig. Vissa veckor har det i och för sig kostat några tusen, men då har i och för sig en semestervecka på Fridhems Folkhögskola ingått.

Tack i efterskott och på förhand!

Martin Svensson sa...

Tack och hehehe (generat och lite ansträngt skratt).