söndag 7 juni 2009

Ännu en säsong: Analys 1.

När jag sa upp mig från mitt jobb för att satsa på min standup så sa jag att jag skulle testa en termin. Jag tänker fortfarande att jag tar en termin i taget även om det nu blivit många terminer (16 stycken).
Igår gjorde jag sista vårjobbet. Inget speciellt att orda om.
Våren har präglats av lågkonjunkturen. Jag jobbar ju framför allt mot företag och det märks att de trappat ner. Jag har pratat med kollegor som pratar om ekonomisk katastrof, men det är det verkligen inte för mig. Dels har jag inte så höga krav på min omsättning, dels kunde jag "lägga undan i ladorna" förra året och dels har jag faktiskt jobbat en hel del.
Jag har järnkoll tack vare ett excel-ark som jag har alla mina jobb i och våren slutar på 57 jobb. Det är klart mindre än supervåren 08 (99 jobb!) och till och med mindre än t.ex. våren 04 (64 jobb), men definitivt ingen katastrof.
Viktigare än antalet jobb är att jag breddat mig ytterligare. Mina konferencierjobb går fantastiskt bra, jag är supersäker på firmajobben med min standup, talkshowen i Markaryd lovar gott inför framtiden, jag har tagit sånglektioner som inspirerar, mitt nya kontor gör att jag fått ny energi och i sommar kommer jag att ha två kurser i Svalöv.
På minussidan hamnar att jag inte skrivit någon riktigt tung hit (materialmässigt) på hela våren och att jag inte riktigt trivs med min roll i delar av den "nya" standupvärlden med rookiescener och många nya komiker och "komiker". Det sista är det inte så mycket jag kan göra åt, men det finns en utveckling som jag inte gillar att vara en del av. En hårdare och mer konkurrensinriktad attityd, plumpt och flåsigt material och en jakt på kändisskap.
Fast jag tror att det kommer att gå över.
Själv kan jag bara försöka skriva bra material och göra bra föreställningar.
Fast först lite ledighet. Efter några kontorsdagar. Jag försöker få ihop höstprogrammet på The Tivoli. Det går inte så bra då det är många etablerade komiker som tackar nej. Jag försöker ett tag till.
Nu: till vallokalen!

6 kommentarer:

Fritte Fritzson sa...

Tror jag förstår vad du menar med nya scener, komiker och "komiker", men ändå inte. Visst kan det finnas komiker som, som du formulerar det kör "plumpt och flåsigt material". Men bland de nya komikerna finns ju också en vilja att förnya genren med mer intelligent humor som rör sig bort från komikens huvudfåra. Jag tror det är lite som med internet, att man får acceptera att man hittar allt från det mest fantastiska till det kassaste.

Och dessutom, om man läser boken ståupp från 1992 så kan man väl konstatera att även de komiker som man trodde var intelligentast har ganska plumpa rutiner...

standuplars sa...

Det ligger en del i vad du säger, Fritte. De flesta försöker nog att vara smarta men det är långt ifrån alla som lyckas. Det är lätt som ny att profilera sig genom att "våga" och har man inte skaffat sig den rätta känslan än så blir det lätt "plumpt osv..." Men jag tycker att när ännu en av de smartaste i branschen, Tobias Persson, påpekar samma utveckling om Skrattstock i sin blogg, då ligger det nåt i det.
Sen har vi väl alla lyckats få till plumpa rutiner ibland ;-)

Martin Svensson sa...

Bland vissa nya och "nya" komiker, som t.ex. hela gänget kring Oslipat, finns en vilja att förnya med intelligens. I like. Bland vissa andra komiker finns mest en vilja att synas och vara "tuff". Det är då det kan bli flåsigt. Me no like.
Internet vet jag inte vad det är och 1992 vet jag inget om då jag mest ägnade mig åt mina små barn då. Fanns verkligen standup på den tiden?

Martin Svensson sa...

"Han lyckades snacka om sådana väsentligheter som stringtrosor, fejkad manlig orgasm och sin egen favorithobby att glo på tjejer på stranden, utan att det blev vare sig plumpt, billigt eller banalt."
Så skrev tidningen GT om mig en gång.
Inte precis de mest intellektuella ämnena, men kanske intelligent behandlat? Vad vet jag?
Nu: semester!

Fritte Fritzson sa...

Vet inte heller vad internet är, skulle bara försöka verka intelligent. Ha en skön semester. Du förtjänar den. Hardest working man in the business.

Fritte Fritzson sa...

Förlåt, glömde Hasse Brontén