onsdag 19 mars 2008

Konstig kväll

Ibland gör jag jämförelsen med en idrottsman, t.ex en höjdhoppare. Han vet att han kan hoppa 2.35 och förutsättningarna är OK och ändå så hoppade han bara 2.20. Och efteråt i intervjun så kan han inte förklara varför. Det bara blev så.
Precis så var det på Norra Brunn igår. Bra förutsättningar, en lyssnande och snäll publik, jag var sugen. Och ändå så prickade jag lite, lite, lite vi sidan om hela tiden. Timing, betoningar, vem jag valde att prata med i publiken, ordval i mina kommentarer i stunden. Bollen studsade snett hela tiden och jag fick jaga. Jag var helt enkelt ur rytm.
Nu hoppade jag ändå 2.20, dvs det var ändå OK, kanske till och med bra, men inte så bra som det kan vara.
Märkligt att samma sak hände Adde i andra akten. Lite "off-beat" men ändå såklart stabilt.
Dvs det blev en bra, helt OK kväll, men aldrig något flyt och aldrig att vi var uppe på surfvågen, eller som Adde sa, " det var standupens vardag".
Revanch ikväll.
Hoppas på biobesök under dagen. Bor ståndsmässigt på hotell vid Stureplan, alldeles intill Folkets Bio., och är sugen på att gå dit. Jag var väldigt aktiv i Folkets Bio, även på riksplan, under flera år på 80-90-talet. En go kvalitesfilm skulle sitta gott.
Och så mitt obligatoriska besök på Kulturhuset måste jag såklart hinna med. Gratis fotoutställningar i världsklass. Alltid.
F.ö. såg jag för många år sedan den bästa utställning jag sett, just där: Bonk. En finsk utställning om ett fejkat bolag. Stor humor.

Inga kommentarer: