lördag 29 mars 2008

Skön teaterkväll

En av mina bästa teaterupplevelser någonsin var under Röda Kvarn-tiden omkring 1988. Jag hade varit på Stadsteatern för att se en pjäs på Storan och det var så dåligt, tråkigt regisserat och slött spelat att jag gick i pausen. På väg hem smet jag in om Kulturhuset Röda Kvarn där en amatörtetaregrupp spelade. Kontrasten var enorm. Fantasifullhet, experimentlusta och spelglädje. Det var så gott att se.
Igår var jag på Dunkers och såg en amatörteteatergrupp som heter Teaterscenen spela pjäsen "Komisk talang". Och jag blev så glad.

Det var spelglädge och kreativa lösningar. En vilja att berätta och lust att skapa. Precis som teater skall vara. Ja, faktiskt tycker jag att alla gjorde väldigt bra insatser. Allt från ljussättning och regi till skådespelarna. Man utnyttjade rummet och tog tillvara de enskilda skådespelarnas personligheter. (bilden har jag snott från deras hemsida)
Ett par saker stack dessutom ut speciellt: Scenografin av Pernilla Gustavsson imponerade väldigt på mig. Snyggt, genomtänkt, stilfullt och effektivt. Och Eva Ragenius spel som aktroid gjorde mig jätteglad. Precist, säkert och med botten samtidigt som det var lekfullt och roligt. En riktig komisk talang.

Gå och se! De spelar 3+4 april också.

Sedan tycker jag att det är för sorgligt att inte Helsingborgs Dagblad rescenserar. När jag spelade amatörteater på 80-talet fanns det en lokal tidning som hette Helsingborgs Dagblad. Självklart rescenserade de kulturhändelser i lokalsamfundet. Nu skriver de spaltmeter om TV-program som Lets Dance och Melodifestivalen. Men det är en annan fråga.

Extra krydda fick kvällen av att jag vann lotteriet på programbladet. Jag! Jag har aldrig vunnit på lotteri och nu vann jag ett jättefint silverhalsband som jag såklart skall skicka till min dotter Frida som bor i Paris.

Efter föreställningen gick jag och tog en bir på utmärkta Telegrafen. Delar av teatergänget kom dit och vi började språkas och de var precis så där trevliga som de gjort intryck av. En kul kväll som avslutades med att jag gjorde något oväntat: jag tog en blond Leffe.

....ja, det är en belgisk öl.

Inga kommentarer: