lördag 6 december 2008

Tre uppvisningar på en dag.

Igår gjorde jag tre föreställningar. Tre gig med totalt olika förutsättningar. Ett spekta av standupens olika förutsättningar.
Och nu skall jag skryta!
För dig som inte tål när komikern skriver om hur bra det gick, så kan du sluta läsa. För igår var det ren och skär firmagigs-propaganda. En instruktionsbok till firmagigs-standup.
1 Kl 13 i en konferenslokal. Ett fyrtiotal politiker, tjänstemän och byråkrater på seminarium om energisnålt byggande. Folk med ett specialintresse. Ett viktigt och bra specialintresse. Jag skulle dra upp tempot och energin efter lunch. En inte helt enkel uppgift då förmiddagen hade varit, hur skall man uttrycka det, intressant men långsam. Kanske torr.
Jag hade verkligen försökt specialskriva material, men inte fått till det riktigt, men jag har en del som jag med P3-övergångar kune få till att vara om miljö och energieffektivisering.
Och som jag fick hugg. Allt satt som en smäck och det blev rejält drag. Skulle köra till 13.30 och jag avslutade 13.31. En uppvisning i "standup i lugn konferensmiljö".
2 Körde till Hässleholm och hämtade upp Anna Lena Brundin på stationen. Vi körde till Bergendahls, ett företag som bl.a. har City Gross-butikerna. Julfest och 300 pers i en aula för att få information från ledningen och lite underhållning och sedan gå till julbord. Jag satt med i publiken under chefens information och jag kunde sedan kommentera till det i min inledning. Anna Lena skulle hinna med ett flyg så vi gjorde så att jag körde 10 min, sedan körde Anna Lena 35 och så avslutade jag med 15 min. Ett lite märkligt upplägg, men det bästa i situationen. Och jag hanterade det.
Bägge mina set satt finfint. Jag valde aktivt att köra olika typer av material då jag lagt märke till att ledningen satt längst fram och fotfolket (grabbar) satt längst bak. Så jag flyttade fokus runt i lokalen och tror verkligen att jag fick med alla. En uppvisning i "hantera standup med en bred publik och oväntade förutsättningar".
3 Körde ner till Lund. Ett fastighetsbolag hade julfest. Ett sextiotal karlar och män. Några kvinnor. Och stämningen var minst sagt hög när jag kom dit. Tänkte att det här kunde gå fullständigt åt skogen, men nu var jag där och nu skulle jag jäklar i mig köra. På med bästa humöret och satte upp min ljudanläggning. Och pang på och ett sjuhelsikes tempo och positiv energi. Och det högg! Fick kanonlyssning och det blev en föreställning furioso med massor av publiksnack och häcklingsfighter. Jag munhöggs friskt och vann efter hand över alla på min sida.
Det kunde blivit katastrof, men tack vare häcklingshanteringen och min energi så blev det istället en föreställning i nuet. En uppvisning i "standup här och nu med mycket häcklingshantering".
Summa sumarum: Kanske min bästa standupdag någonsin.

Inga kommentarer: