lördag 23 januari 2010

Egypten

Jag hade en riktigt bra och aktiv resa till Egypten. Jag är ingen charterkille och det var inte lätt med turismgrejen, men jag lyckades ändå få två upplevelserika veckor.
Det var stort att se alla skatter på museet i Kairo och ännu större att se pyramiderna.


Det är en turistfälla av kollosala mått men vi var där tidigt på morgonen innan rusningen och det är jag glad för. Det var riktigt imponerande.

Sedan är jag extremt nöjd med att jag tog dykcertifikat och det var verkligen så härligt som jag tänkt. Jag trivdes verkligen under vattnet och dykningen var fantastisk. Vilket djurliv! Vilka koraller! Vilka fiskar!
Jag köpte en enkel undervattenskamera som klarade lite djup och fick många bra bilder.
Tyvärr blev jag på sjätte dagen sjuk av dykningen och drabbades av våldsam yrsel. På nåt sätt flippade balansen i innerörat ut och det var riktigt obehagligt. Men för att göra en lång historia kort så fick jag träffa en kompetent dykläkare och yrseln försvann med mild medicinering. Tack till Ola på Colona Divers för snabb hjälp!
På grund av yrseln vägade jag inte dyka som jag tänkt sista dagen utan tog en snorklingstur med Dolphin Spotting istället. Vilket lyckokast!
För många år sedan åkte jag med familjen på delfinsafari på Kreta men inte fasen såg vi nån delfin, så mina förväntningar var mycket lågt ställda.
Men vi fick se delfiner!
Inte nog med att vi såg delfiner utan jag lyckades simma ifatt flocken på över 30 djur och fick en fantastisk simtur på minst 300 meter med dessa vilda djur. Först låg jag över flocken men efter ett tag kom de upp till ytan och plötsligt var jag omgiven av dessa stora djur.
En upplevelse som är få förunnat. Bilderna är tagna med en engångskamera från Claes Olsson:

Fatta hur nära dem jag var!

Inga kommentarer: