fredag 30 april 2010

Välgörenhet.

Hur tänker folk som af Donner som förskingrar från Cancerfonden? Hur iskallt cynisk och girig är man inte när man tycker att det är ok att ta pengar som skulle gått till cancersjuka och använder dem till egen lyxkonsumtion? Hur kan en människa bli sån? Varför väljer en så girig person att göra karriär inom välgörenhetsbranchen och inte t.ex. inom plastindustrin?
Jag har inget över för såna människor och hans ångerfullhet stinker cynism. Skäms, af Donner och dina gelikar!
Jag får, inte så sällan, förfrågningar om att ställa upp på galor och arrangemang som går ut på att samla in pengar till välgörande ändamål. Cancerfonden, Rädda Barnen, Lions..
Jag har de senaste gångerna känt mig lurad. Jag ställer upp gratis, eller mot kraftigt rabatterat pris, och så går arrangemanget knappt med något överskott. Slut med det.
Från nu skall jag kräva insyn i budgeten och resultatet för att ställa upp. En gala med en massa artister skall inte kosta 195 kr i inträde. Priset skall vara t.ex. 150 kr för omkostnader och 400 i obligatorisk insamling, totalt 550 kr. Minst. För varför skall jag ställa upp och jobba och skänka bort tusenlappar från mitt gage, om inte publiken skänker nåt? Det enda jag gör då är att rabattera publikens biljettpris.
Det känns inte bra.
Nu blir det nyordning!
Är det insamlingsgala så skall det också samlas in.
Basta!

Inga kommentarer: