lördag 8 maj 2010

Sopor

1982-88 sommar- och extrajobbade jag med att köra sopor. Det var ett väldigt bra extrajobb. Jag fick lära känna många trevliga, udda och intressanta människor och jag var med om en massa märkliga situationer.
1982 hade kommunen flyttat upp renhållningen till det då öde området mittemot tippen. Jag var arbetslös och träffade av en slump lumparkompisen Lars som sa att de behövde folk på renhållningen. Jag cyklade dit och på stående fot fick jag en anställning av Kalle Lund. Jag minns tydligt hur jäkla glad jag blev.
Sedan fick jag prova på allt möjligt, som att stå på tippen och dirigera bilar medan måsarna sket på mig, att köra sopor på bondgårdar och navigera till dem med hjälp av kassettband med instruktioner ("sedan tar du första vägen till vänster, kör in på gården och så står tunnan bakom röda ladan"), backa med containerbil i extremt trånga passager och hunsas av gårdsförmannen Kirre (även kallad Fisse eller Djupalommor).
Igår slöts cirkeln på ett fantastiskt sätt när Renhållningsverket hade flyttfest för att de flyttar kontoret ner till Knutpunkten, och jag fick vara toastmaster och komiker.
Det blev en bra tältfest med finfint flyt, trots det iskalla vädret.
Jag hade riggat mitt ljud och ljus och det funkade kanon. Nils H grillade och Peter Trollis Ehsing mingeltrollade och körde även sin scenshow. Han är riktigt, riktigt bra. Imponerande.
Jag körde även lite ståupp och det funkade bra och jag körde till och med mitt tippen-material även om de flesta redan hört det.
Allt som allt en riktigt proffsig insats som jag kan vara mycket nöjd med. Extra kul med så många bekanta ansikten i publiken.

Inga kommentarer: