torsdag 2 oktober 2008

Kul på skånska

Körde genom hysteriska regnskurar till Göteborg och trevliga Jazzhuset där bl.a. Robert Larsson driver klubben "Kul på svenska".
Bra lokal som känns väldigt New York (t.ex. Dangerfields) och bra upplägg med lagom många komiker. Lite konstigt dock att alla komiker var från Stockholm eller Skåne. Göteborgarna kanske skulle kvotera in lokalt folk så att de bygger från grunden.
Ett fyrtiotal i publiken, unga människor (två var över 30, jag frågade från scen). Bra stämning som tog sig efter hand. Jag tycker att alla komiker gjorde bra eller OK insatser. Tyvärr drog en över sin tid med 10 minuter i andra akten (skulle köra 10, körde 20, inte bra!) så när jag skall gå på för mina 30 minuter så har redan andra akten varat 35 minuter. Dessutom gjorde det att Erik B missade sina möjligheter att hinna med ett tåg.
Det märks på publiken att det varit en lång andra akt, nu börjar de bli trötta. Jag valde att göra en summering av kvällen och kopplade på till vad de andra sagt. Nu hade ingen före mig pratat med publiken så de visste inte riktigt om de skulle svara eller inte. Jag tycker att det blir lite tråkigt när alla bara kör sitt material utan att ta in publiken alls, men det hör uppenbarligen till "den nya standupen".
Mitt set var väl OK. Men jag kämpade på. Jag körde några nya grejor, bl.a. en grej som jag kom på i bilen upp, och som jag själv tycker är bra och viktig.
Till komiker, rookies och klubbfixare:
Visa publiken att ni ser dem. Alla skall någon gång under sit set (även om man bara kör 5 minuter) säga något till någon i publiken. Och åtminstone konferenciern måste prata med dem och visa dem att de är en del av föreställningen. Då kan de inte gömma sig och det kan bli magiskt bra. Utnyttja standupens unika möjlighet till publikinteraktion. Läs André Wickströms bok så fattar ni bättre skillnaden mellan teater och standup.
Till komiker och rookies:
Jag saknar fler som tycker något och som bygger sin standup på sin verklighet och inte bara på "skämt jag hittat på". Det blir för mycket crazy-tankar och uppenbara hittepå-sagor nu. Var är analysen av era liv och av världen omkring er, i det stora och det lilla?

Ludde bloggade om kvällen.

2 kommentarer:

Standuplars sa...

Som vanligt kloka tankar kring stand-up. Kolla min blogg Martin ang att hålla tiden...

Martin Svensson sa...

Jag filmade mitt set i Göteborg. Skulle köra 30 min och rundade av efter 30 min. Kände då att jag kunde göra BosseoLeif så det blev 33 minuter.