söndag 7 mars 2010

Obegripligt?




Den här skylten kändes nostalgiskt skön. Den satt på toadörren i det "loktåg" jag åkte för nån vecka sedan när X2000 var inställt.
Skylten vittnar om en tid då man var tvungen att förklara för folk att det var ok att använda toletten även när tåget stod stilla. Varför? Det måste vara obegripligt för en yngre generation.
Jo, innan dessa moderna toaletter så var det bara ett hål rätt ner på toa där man såg tågbanan rusa fram under sig. Det drog kallt och ljudet var öronbedövande. Urin, skit och toapapper smackade i syllarna (eller heter det slipers?).
Och jag är så gammal att jag minns de toaletterna!
Jag minns också Super8-film utan ljud, rullbandspelare och "brunsocker".
Vad är nostalgi för dig?

För övrigt gjorde jag en misslyckad insats som lotteriförättare på en insamling igår. Men det är en annan historia...

Inga kommentarer: