måndag 6 juni 2011

Nationaldagen...

...tillbringade jag i kungliga huvudstaden och det blev en fantastisk dag i Johans sällskap. Först paddlade vi en lång runda in i stan och rundade Kungsholmen.


Det är helt otroligt att man mitt i Stockholm kan uppleva naturen så tätt inpå folklivet. Folk hittar avskilda platser att sola naken på, mitt i stan! Det måste vara unikt för en huvudstad.
Paddlingen var riktigt dramatisk och helt klart den svåraste och jobbigaste paddling jag gjort. Detta för att det var så svår sjö. Det var väldigt mycket båtar ute och kombinerat med ganska mycket vind så blev det krabb sjö. Vågorna kom från alla håll och på vissa ställen kokade vattnet på ett sätt jag aldrig sett förut. Vi fick verkligen kämpa och parera! I morgon blir det rejäl värk i kroppen!
Paddlingen kulminerade när vi passerade Stadshuset samtidigt som klockorna ringde och man sköt salut (klockan var prick tolv). Mäktigt.
Vi pausade i Rålambshovsparken där Johans dotter Tekla hade en utställning om FN. De hade gjort ett jättejobb och det var härligt att se.


Annars var det ett märkligt firande med hoppborg, Frälsningsarmén och chorizo. Och uppvisning i pole dance aerobic. På allvar!
Det är en replik man inte vill höra: "pappa, jag har börjat med gymnastik och tränaren tycker att jag är duktig och kan snart bli proffs, det heter pole dance."
Efter paddlingen skulle vi gå på konsert med makedonsk etnojazz (!) på rumänska kulturinstitutet (!!), men när vi kom dit var det fullsatt (!!!) så vi fick vända i dörrahålet.


Istället hörde vi på en konsert med båtar som tutade.
Säga vad man vill om Stockholm men utbudet imponerar!

Inga kommentarer: