måndag 10 september 2012

Jag bara måste få förklara en sak...

Nej, nej, nej. Jag har aldrig sagt eller ens tänkt att jag skall göra en "show om min skilsmässa".
Rubriksättarna på HD hade fått mycket om bakfoten.
Dålig kommunikation och jakt efter enkla rubriker förvränger allt! Det måste ju vara så att det inte är journalisten som sätter rubrikerna. Får jag hoppas.
Till och med mitt namn blev fel. Martin Jönsson. Det är faktiskt jävligt pinsamt.


Men det kan jag skita i och stå ut med. Men att jag skulle vara aktuell med en kommande föreställning om min skilsmässa är ännu mer fel och faktiskt sårande.
Inget av det som står i rubrikerna är sant.
Så här är det:
Jag blev kontaktad av en frilansjournalist som för HDs räkning ville göra en artikel om "humor i relationer". Inget annat.
Efter en del tvekan tänkte jag att jag faktiskt hade en del att säga om just "humor i relationer", inget jättespännande men en del nyanserande vinklingar på det faktum att folk alltid blandar ihop begrepp som humor, komik, skämt och glädje.
Vi träffades och jag tycker att jag sa en hel del intressant och hade bra bilder och jämförelser typ "man måste ju inte tycka om samma sorts mat i en relation, tvärtom kan det bara bli spännade och göra livet rikare om man låter sig inspireras av den andres smak - och samma är det med humor" och så vidare. Vi pratade länge.
Eftersom journalisten inte kände mig pratade vi också en stund om min bakgrund och lite om mina FUNDRINGAR på ett EVENTUELLT göra en FÖRESTÄLLNING om att vara MITT I LIVET och bland annat vara FEMTIO och hur FÖRVÅNANDE det är att TIDEN GÅTT SÅ FORT. Att jag är skild försökte jag tona ner men visst det är en del av mig och jag menar att jag nog kan skämta om skilsmässor I ALLMÄNHET med INTE om min egen skilsmässa för det blir FÖR PRIVAT. Detta var jag noga med.
Efter ett par dagar fick jag artikeln för genomläsning och blev helt kall.
Den handlade ju om mig och inte om "humor i relationer".
Jag kontaktade journalisten och kom med många synpunkter och ändringar i formuleringar som jag absolut ville ha med. Hon gick med på mina ändringar och om man läser själva texten så står det väldigt lite och bara allmänt om skilsmässor. Jag ville egentligen stryka ännu mer om det, men nu hade det ju blivit en artikel som till hälften var om mig och till hälften om "humor i relationer", så jag gick med på det. Min eventuella föreställning står också som något jag "jobbar på" och "hoppas bli klar till jul".
Ändå blir rubriken att jag är "aktuell med en show om min skilsmässa". Det är helt åt helvete fel och ingen som känner mig på riktigt kan väl tro att jag skulle showa om detta. Jag har såklart djup respekt och kärlek till de som är berörda av skilsmässan och skulle aldrig försöka göra komik av det.
Däremot kan jag kanske skämta om skilsmässor I ALLMÄNHET och det jobbar jag med.
Men föreställningen skall först och främst handla om att bli medelålders och att tiden går så fort och att det är svårt att förstå. Inte om skilsmässor.
Att sedan mitt svar på den tråkiga frågan "kan man skämta om allt" också blev feltolkat får jag stå ut med. Man kan skämta om allt i rätt tid och rätt sammanhang, men det betyder inte att man bör och skall skämta om allt alltid. Det här bredde jag ut texten om länge. Ändå är rubriken "Man kan skämta om allt" och "Komikern Martin Jönsson gör en show om sin skilsmässa"
Och jag skulle inte själv valt just de egenskaper som jag bads rangordna utan jag ställdes inför just de fem egenskaperna...och då valde jag den ordningen.
Men det kan jag väl leva med.
Inget bra med detta då? Jo, jag blir ju pressad och sugen på att verkligen göra föreställningen nu. Uppenbart är det något som engagerar och kanske, kanske att jag kan ha något bra att säga om ämnet.
To be continued.

Inga kommentarer: