tisdag 24 februari 2009

Lärarvikarie

Hela 80-talet hankade jag mig fram som lärarvikarie. Började direkt efter gymnasiet. Jag var bra på det. Jag har vikkat i alla ämnen på högstadiet. Inklusive hemkunskap, syslöjd och maskinskrivning.
Ibland fick jag hela terminer och jag var till och med klassföreståndare och hade kvartssamtal. Det var nästan sjukt konstigt.
Idag var det en lite "back to the roots".
Jag vikarierade i svenska, anatomi och arbetsmiljö på gymnasiets omvårdnadsprogram.
Det var kul.
Men det är typ lite hallå stökigare i om man säger skolan idag alltså.
Men takterna satt i, så det blev rätt mycket gammeldags katederundervisning med rita på tavlan. Och de lyssnade!
Det kanske blir mer?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Maskinskrivning minns jag med fasa. med tanke på att jag aldrig riktigt tränade ordentligt, och provet gick ut på att sätta en pappskiva över bokstäverna.

Blev inte många rätt där, vill jag minnas.

Anonym sa...

nje jeg lerde migg inte hellre så myxket...