tisdag 23 december 2008

Årskrönika 2008

Jag summerar 2008 och konstaterar att det har varit ett fantastiskt år för standup i allmänhet och för mig, och många av mina kollegor, i synnerhet.
Att vara verksam i provinsen gör att man saknar att ha kollegor och man är definitivt inte med i matchen när TV-tåget går. Detta gör att jag funderat mycket på min roll, min funktion, och det hela börjar klarna för mig. Var skall jag uppträda? Var finns min publik? Vad vill jag förmedla?
De viktiga frågorna. Och såklart: varför skall jag göra standup?
Kanske för att jag fortsätter att få jobb. Jag får i stort sett bara jobb som jag kan härleda till andra jobb och där någon sett mig, tyckt att jag var bra, och sedan har de kontaktat mig. Av de 172 jobb som jag gjort under året har jag fått 17 stycken via bokningsbolag, dvs mindre än 10 %. Något att fundera på för alla komikerkollegor som klagar på att de inte får jobb av bokningsbolagen. Mer statistik: jag har gjort 55 offentliga standupgig dvs ca 30 % är offentliga och ca 70 % på företag och föreningar. Här ligger några av svaren på mina frågor.
Men viktigast av allt är att fortsätta utvecklas.
Några nya upplevelser under året var:
-teaterturnén med Johan Glans. Magiskt roligt.
-DVDn från Glansturnén med mig som extramaterial.
-publikuppvärmningen på Robins på SVT under våren.
-spela fars i Markaryd med härliga kollegor och dessutom göra en drag i kvinnokläder.
-bilda en rookieförening i Helsingborg, HECK.
-regissera julshowen på Sundspärlan med Hasse Andersson och Marika Carlsson.
Så jag tycker att jag gått framåt mycket under året. Min lägstanivå är fortfarande mycket hög och det skall bra mycket till för att det inte skall gå bra. Jag har gett mig själv 41 st femmor (jag sätter ett betyg på mig själv efter varje gig ) och en (1) etta.
Jag gjorde mitt bästa gig (någonsin?) på Linnea Trädgårdar i Helsingborg i juli efter att ha varit en vecka på Folkhögskola och gjort improvisationsteater och jag var hög som ett höghus med positiv energi och kreativitet.
En annan viktig sak är att jag under året skrivit minst 35 minuter riktigt bra material som jag verkligen använder, samt mycket mer som jag bara använt vid nåt enstaka tillfälle.
Slutligen utser jag på krönikevis några ÅRETS:
Energikick: gå kurs i improvisationsteater en vecka på folkhögskola i Svalöv.
Trevliga arrangörer: kulturkvinnorna i Höganäs. Proffsigt och ombonat.
Publikjubel: Johan Glans gör entré i ett fullsatt Konserthus i Helsingborg. Det lät som om det var Izzard som gjorde entré.
Det är synd: svenska standupturnéer utan scenografi, originalidé eller regi. Jag tror att man inte skall snåla på det som är ”runt omkring” utan se turnéerna som ett långsiktigt högstatus-skyltfönster och inte som en kortsiktig kassako.
Förnyare: Magnus Betnér. I år igen.
Avsaknad: fortfarande ingen konferencier på Norra Brunn.
Gigant: Johan Glans. Rakt av.
2009 blir spännande. Vad får lågkonjunkturen för påverkan på min marknad? Hur skall jag förnya mig? Kan jag regissera mer?
Standupen breddas och föryngras. Så, som sagt: var skall jag uppträda? Var finns min publik? Vad vill jag förmedla?
Svaren kommer under 2009. Jag har en plan.

Inga kommentarer: