torsdag 27 maj 2010

Riktigt svårt

Dagens bägge jobb var riktigt svåra med många fällor att falla i, men jag klarade mig bra.
Först var jag konferencier, eller moderator, hela eftermiddagen på en konferens om bemötande gentemot personer med psykiska problem. Arrangör var Frivilliga Krafter och det kom ett sjuttiotal personer, både brukare, volontärer och folk som jobbar inom psykiatrin.
Jag tycker att det blev väldigt bra med min roll som konferencier och jag fungerade även som diskussionsledare med en panel bestående av fem personer där även publiken var med och jag lyckades balansera upp det så att folk fick komma till tals utan att det flippade ut. Det var inte lätt, men jag hade alla känselspröten ute hela tiden och fick till det ordentligt. Intressant också att se hur alla reagerade på Ingemar Bindbys alter ego Sven-Arne som tog över showen helt ett tag.
På kvällen ståuppade jag i Trelleborg för nio personer, chefer för omsorgen i Malmö, som konfererade på mysiga hotellet Duxiana. Nio personer är egentligen omöjligt få, men jag hittade även här en bra balans, nu mellan "samtal" och "föreställning". De var hur trevliga och öppna som helst och vi fick en go stund tillsammans.
Problemet med så få i publiken är att de blir individer och inte en anonym publik där de kan släppa loss, men de kändes prestigelösa så det funkade ändå. Sa jag att det var idel kvinnor? Nä, det behövdes inte...jag sa ju prestigelösa.



Inga kommentarer: