torsdag 15 maj 2008

Helt rätt, men fel ändå

Timing är allt, så det var lite synd att, när jag hade gjort allt rätt, timingen missades när jag skulle gå på igår.
Smokingklädda herrar och eleganta damer i medelåldern på ett slott och trerättersmiddag. Personer med positioner i samhället. Inte lätta förutsättningar för standup, egentligen.
Men jag var väl förberedd, påläst och hade själv tagit på smokingen för att inte sticka ut för mycket. Hade valt ut ett program som skulle passa i sammanhanget och hade med både gitarren och ukulelen för att kunna köra två låtar.
Stod och väntade i köket och när det var dags för kaffet och min föreställning var det sent på kvällen. Folk började bli trötta. Men jag tänkte att det nog skulle funka ändå.
Fast då lade man in ett tal och en medaljutdelning och nu hade alla hunnit dricka upp sitt kaffe och ville resa sig efter över tre timmar vid bordet och då fick jag gå på. Dålig timing. De var helt enkelt för trötta och det gick inte att få upp nån energi eller stämning och det var svårt med lyssningen.
Körde på ändå och det gick OK, faktiskt bra emellanåt, men synd att jag inte fick ut allt som jag, och de, kunde fått ut. Gott i alla fall att veta att men har ett bra material att luta sig mot, när publikkontakten inte blir den bästa.

Inga kommentarer: