torsdag 15 maj 2008

LUCK

På Kulturmejeriet i Lund driver Eric A klubb. I en liten, trång lokal huserar LUCK, Lunds Comedy Klubb och igår var det sju komiker på scen. Nybörjare blandat med lite mer erfarna och så två veteraner, Khalid och jag.
Stället är perfekt, bra ljud o ljus, bra scen, litet och intimt. Ca 40-50 pers i publiken och det kändes helt ok.
Tyvärr blev det en alldeles för lång kväll. Första komiker gick inte på förrän 20.25 och han gjorde sedan över 15 min när han skulle gjort sju. Det är inte bra för sedan är det kört. Den tiden går inte att jobba in igen och kvällen blir för lång och seg. Dessutom körde en av klubbvärdarna ett för långt set i andra akten så jag gick på en bra bit efter kl 22 (insläpp 19.30, showtime 20.00). Är det showtime 20, så börja kl 20.
Jag vill gärna nämna Jörund från Oslo som 1/ höll tiden, 2/ var väldigt rolig, 3/ har bra material och bra timing och 4/ har en skön och glad utstrålning från scen. Boka honom på alla klubbar, en riktig talang!
Själv drog jag över tiden rejält! Men jag var sist och det är då mitt privilegium. Det behövdes också för att skruva upp kvällen ett extra snäpp.
Jag körde på med mycket energi, mycket publikkontakt och gick systematiskt igenom alla de andra som uppträtt innan och kommenterade deras material med mitt material på samma ämnen. Det funkade kanon.
Det tog 20 minuter och då frågade jag publiken om de orkade mer, och det gjorde de. Körde 10 minuter material och avslutade. Stämningen var så god att när jag gått av och Eric skulle runda av så fick jag ett infall och frågade om jag fick köra "Bosse o Leif" på ukulele. Det fick jag och den satt som en toppalua.
Allt som allt en riktig höjdarföreställning för mig, där jag hade hur roligt som helst.
Med lite uppstramning med tiderna så kan LUCK bli en succé. Alla i publiken som var där igår lär komma tillbaka i alla fall.

Inga kommentarer: