fredag 26 september 2008

Sköna firmagig

För en del komiker har ordet "firmagig" en dålig klang. Själv tycker jag ofta att det är de allra roligaste och mest givande jobben. Bara man kan styra upp förutsättningarna.
I onsdags var jag på Scandic Star i Lund där ProAct hade "Summit 2008". ProAct jobbar med lagring av stora mängder data och alla som var där var IT-folk av olika slag. Dvs bara män (en kvinna!).
Jag skulle köra "till kaffet"men för att få maximal lyssning åkte jag ner och hörde på sista paneldebatten och fick verkligen flera bra uppslag som jag tog upp sen på kvällen. "Virtuell Cloud Computing" satt som en toppalua.
Sedan körde jag sju minuter under fördrinken. Fick kanonhugg och manegen var krattad.
Satt och förberedde mig medan de åt och sedan körde jag en hel timme inkusive extranummer efter desserten. Jag hade jättekul och trots att de bara var ca 25 pers under middagen så blev det kanonstämning. Fick ett mail: "...nivån var bra och stämningen blev familjär och trevlig. Som en av killarna uttryckte det "jag höll nästan på att trilla av stolen av skratt”."
Och igår körde jag upp till Göteborg och Läppstiftet Konferens. Novo Nordisk hade utbildning och föreläsningar om diabetes för läkare och sjuksköterskor från diabetesvården och primärvården. Perfekta förutsättningar i konferenslokal och även här satt jag med och hörde på de sista föreläsarna, och kunde sedan knyta an till det i min avslutning av dagen. Det blev sjukt roligt. Och väldigt inspirerande.
Jag blir så glad att höra om folk som verkligen bryr sig och kämpar för att göra det bra för sina medmänniskor (patienter). Speciellt intressant att höra om hur några löste kulturkrockar och missuppfattningar i det nya mångkulturella Sverige (i Malmö har 34% av invånarna utlänsk härkomst!). Jag är väldigt tacksam att jag får uppträda för dem och om jag nu kan glädja dem en liten stund så är det värt mycket för mig.

Inga kommentarer: