tisdag 21 februari 2012

Grekland

Jag har varit i Grekland ganska många gånger.


Jag minns ett samtal med en grekisk man på ön Ikaria 1984 där vi pratade om hur samhället fungerade och jag förundrades över hur Grekland kunde fungera när de betalade så lite skatt. Detta var alltså före 1992 och på den tiden det var okej att vara svensk och tycka att det var okej med skatter.
Sedan var vi rätt många gånger på bland annat fina ön Andros


och varje gång tänkte jag att det var konstigt att så lite av de pengar som vi kom dit med gick till vit verksamhet. Det var inte många kvitton på tavernor och rumsuthyrningar där inte.
Och en gång var jag på det lilla bankkontoret samtidigt som det var pensionsutbetalning och jag fattade inte hur de kunde få så mycket i pension. Alla tog ut allt i kontanter, rejäla summor.

Men så funkade det inte heller!
De kunde ju bara frågat mig.

Men grannt är där!






Inga kommentarer: