söndag 6 februari 2011

Sååååå trött

Nu är programmet för våren på The Tivoli nästan klart och igår släpptes det. Helsingborgs Dagblad gjorde en telefonintervju med mig och har idag en artikel med bland annat vinklingen "tjejbrist" och "mest män".
Det är inte första gången jag hör det här resonemanget och jag tycker ofta att det är lättköpt och utan analys.
Jag och The Tivoli har alltid bokat kvinnliga komiker och jag fattar inte VEM det är man saknar. Vilka (kvinnliga) komiker är det man tycker att vi skulle bokat? Denna termin kommer Ann W och Lena F plus flera supporter och rookies. Vi har de senaste åren haft Zeid, Elin, Marika, Biggan, Petrina, Babben, Anna-Lena, Yvonne S, Cecilia D, Lill-Marit osv, osv, osv
Vem är det de saknar? Jag fattar det inte.
Eller man kanske menar att det generellt är få kvinnor som sysslar med standup? Kanske. Men i så fall krävs en djupare analys om manligt och kvinnligt och genusfrågor.
Så om någon undrar så har vi/jag aldrig låtit bli att boka någon på grund av kön (eller etnicitet eller religion eller sexuell läggning osv). Vi går på skicklighet att hantera publiken, kvalitet i materialet, scenisk utstrålning, kommersiell kraft (säljer biljetter?) och även svårdefinierade faktorer som förmåga att få publiken att trivas och vilja komma tillbaka, social kompetens (lätt att ha att göra med) och pålitlighet.
Om nån undrar alltså.
Varför det traditionellt varit färre kvinnor än män som hållit på med standup är en större fråga som jag inte går in på nu för jag tror inte att det finns ett enkelt svar.
Jag ser i alla fall fram emot vår säsongspremiär med Westin, Frisk, Nordén, Nanhed och Andreasson. Som för övrigt alla är...roliga.
Trots att de är kvinnor. (här borde jag nog ha en smiley)




Inga kommentarer: