fredag 17 september 2010

Matupplevelser

Jag pratade en gång med Paul Svensson, stjärn- och TV-kocken, om matupplevelser. Jag berättade då om när jag var i Marocko 1982 med Lars C och vi blev medbjudna av en marockan på en badutflykt långt ut på landet. Där lånade han en tagine och vi handlade kol, kött och grönsaker och han gjorde en eld på stranden och satte i taginegrytan och medan vi badade kokade grytan och sedan åt vi det med bröd. Jag minns inte hur det smakade men det var en stor matupplevelse och jag träffade Lars för ett tag sedan och han hade samma positiva minnen från den utflykten. Kul var det också att marockanen inte hade några dolda avsikter (inte ens en bror som hade en "carpetshop"), utan ville bara snacka och ha trevligt. Efter utflykten gav han mig sina skor!
Mitt bästa tips för en bra matupplevelse på resa är: gå in hos lokala bagaren och peka på ett gott bröd, köp en fruktyoghurt och sätt dig på en bänk på ett torg och låt folklivet passera förbi. Bryt brödet och doppa i youghurten. Glo på folk. Bättre blir det inte.
Just nu utanför en kyrka i Rabat på Malta:



Det här är förresten en tagine, här på grillen vid Johans stuga:


Ikväll skall jag äta kanin.

Inga kommentarer: