lördag 3 oktober 2009

Årets bästa!

Allt föll på plats igår. Det blev Det Perfekta Standupgiget.

1 Lokalen: Stationshuset i Röstånga. Hur mysigt som helst. Känns som en blandning av loppis, "hemma hos" och superstylat. Källaren är perfekt för standup. Måste, måste, måste ordna nån show där. Cool detalj att allt i lokalen, inlusive porslinet man äter på, är till salu. Jordens skönaste krögare.
2 Sammanhanget: Personal från vårdcentralen i Ljungbyhed, orten där jag växt upp. Jag kunde referera till detaljer, jag kände igen flera av dem. Min bakgrund som sjuksköterska. Allt föll på plats.
3 Min inställning: Jag kände stor ödmjukhet att uppträda för folk som kände min far och hjälpte honom när han var sjuk och under hans sista tid.
4 Deras inställning: De ville ha roligt, lyssnade och bjöd på sig själva. De var inte så många, ett drygt tjugotal, men det var total öppenhet.
5 Sammansättningen: Två män, resten kvinnor. Gott folk med fötterna rejält i myllan.
6 Stämningen: Det var en nästan magisk stämning med en stor öppen spis. Skratten som ekade i lokalen. Mörkret utanför. De levande ljusen.
7 Tekniken: Mitt ljud. Perfekt, som vanligt. Plus för mitt nya stativ med rund fot. En detalj, men ack så viktig detalj.

Jag körde en dryg timme och blev inklappad två gånger och totalt blev det ett åttio minuter enrgifyllt och härligt möte mellan mig och dem, där och då. Går inte att återskapa.
Och mackan som jag fick efteråt gick inte av för hackor. Missa inte Stationshuset i Röstånga, en verklig pärla.

Årets bästa standupkväll, hittills!

1 kommentar:

Maria Jönsson sa...

Vill bara säga tusen miljoner tack Martin!!! Du gjorde vår kväll helt fantastisk, hade träningsvärk i skrattmusklerna flera dagar efter din show.Alla var supernöjda och du har blivit en "snackis" på jobbet - hoppas att vi ses igen!
Hälsningar från alla de galna brudarna o de 2 killarna i publiken