fredag 20 november 2009

Proffsigt på Norra Brunn

Timing är allt!
Först: planet upp till Stockholm var kraftigt försenat så ganska stressad kom jag fram till Norra Brunn kl 20.56. Sju minuter senare stod jag på scenen! Svisch.
Noterar: taxiresa Bromma-Norra Brunn kostar ungefär lika mycket som flygresa Ängelholm-Bromma. Sjukt!
Förutsättningar: Det var mycket folk på Norra Brunn. Många företag. Mest män. Stålindustri, bilplåtskillar, kostymkillar. Det skulle kunna vara en "svår publik". Män skrattar på ett annat sätt än kvinnor: kort och på kommando. Det blir inte det där bubblandet. Hälften av publiken var på Norra Brunn för första gången, de vet inte vad som skall hända och är osäkra. Många komiker skulle misströstat.
Inställningen: tre positiva komiker som på några hundradels sekunder får kontakt med varandra och har inställningen att nu skall vi göra en bra kväll tillsammans! Jag skulle vara konferencier och jag sa att jag ville , äntligen, ta det hela vägen på Norra Brunn och verkligen vara konferencier och rama in hela kvällen.
Resultatet: vilken bra kväll!
Mitt första snack blev inledningsvis lite stressat, jag kom ju direkt från resan, men snabbt fick jag upp en skön stämnig och folk lyssnade på mig och det blev väldigt "här och nu" och "nu skall vi ha en bra kväll". Jag kom in i zonen och jag gillade publiken och de gillade mig.
Patrik Larsson följde upp med positiv attityd och en öppenhet mot publiken och det blev ännu mer "här och nu".
Jag rundade av första akten och kände att "de har trevligt, de trivs, de vill ha mer".
Paus.
Jag gick på igen och nu hade alla fattat grejen, de var med, skrattade, applåderade. Mitt material och publikpratet satt med perfekt timing. Jag presenterade Marika Carlsson som gick på i en skön atmosfär av nyfikenhet. Marika följde upp med ännu mer "här och nu" och det blir magiskt roligt. Allt som händer i lokalen kommer in. Folk vill vara med. De svarar på komikerns energi och det blir standup som standup skall vara. Det händer en gång, just då, och kan inte upprepas. En unik kväll som vi komiker delade med de som var där igår.
Ett perfekt upplägg gav ett bra resultat.
Proffsigt.

Inga kommentarer: