fredag 31 oktober 2008

Kärlek på Röda Kvarn


1987 var jag med och startade Kulturhuset Röda Kvarn. Jag var där nere oerhört mycket och vi renoverade, målade, ordnade kulturprogram, gjorde kabaréer och startade Folkets Bio. Jag var till och med biografmaskinist i flera år.
Det finns massor av sköna berättelser från den tiden och jag blev påminnd om det nu när jag tvättade kökshanddukar. Hittade en kökshanduk som jag tog hem från Röda Kvarn när SF rev ut allt och slängde i en container utanför. Vi var där och plockade en massa användbart som vi sedan hade i verksamheten i KRK ("fri kultur i fria hus"-det var tider det).

Bland annat räddade jag denna kökshandduk där någon som arbetade på Röda Kvarn suttit och broderat namet "Röda Kvarn" för hand. Vilken kärlek! Tror ni att nån sitter och broderat "Filmstaden" på handdukar idag? Inte en chans i helvete.

Röda Kvarn var Helsingborgs äldsta biograf och vi hittade massor av gamla klenoder och minnen i gömmorna. Minnen från en svunnen tid då tempot var lite lägre och det fanns tid att brodera på kökshanddukar.

För övrigt så var jag med och gjorde Kulturhuset Röda Kvarns första egna produktion: Kärlek och satir på Röda Kvarn.

Inga kommentarer: