fredag 23 januari 2009

Mina smaklökar

Mina smaklökar är anpassade till rejäl mat.
Vi var för nån vecka sedan och åt finfint på gourmetrestaurang. Anka och vildsvin och kalv och sånt. Tryffelsås. Riven mörk choklad på ankan. Märkliga smaker. "Höga" smaker. Jättegott och jättedyrt.
Men vetefanken om det är för mig.
Idag firade vi min födelsedag på Taverna Santorini i Helsingborg. Det är enkelt och grillat och billigt och familjärt och gott och hujedanemej vad jag trivs. Retsina med kapsyl. Bryta bröd. Skicka flaskan. Så skall det vara. Betongväggar. Dricksglas. Inte fjantigt stora vinglas med en fjutt vin som jag skall smaka av. "Jo, det är rött. Häll upp".
Vi har ätit på Santorini vid högtidliga tillfällen, och lite då och då, sedan mitten på åttitalet när krögarparet hade Punkten. Smakar exakt likadant nu som då. Är lika prisvärt. 28 kr för en härlig dessert. 85 kr för en varmrätt.
Den 31 januari är det levande musik där. En bit av Grekland i Sverige.

Inga kommentarer: