måndag 11 maj 2009

Nytt material.

Självklart vill man som komiker hela tiden ha nytt material.
Jag gör som så att jag sparar alla idéer i ett dokument som heter "Nytt 2009". De idéerena ligger oftast och jäser i huvudet sedan. Ibland i en vecka, ibland i ett år. Oftast skriver jag sedan ner materialet som stödord och så får det en rubrik. "Löss", "Möblera om", "Ballerinakex", osv.
Vissa ideer blir till 1 minuts material, andra till lite längre.
Just nu har jag några stora idéer som när de jäst färdigt komer att bli ganska mycket material. Säker 15-30 minuter. Jantelagen, Darwin och evolutionen, De sju dödssynderna och ironi.
Det jäser och bubblar. Får se när det jäst färdigt.
Några småidéer är färdigjästa. "Reflexvästar" och "Ser dåligt" är på väg in i min setlista.

För något år sedan så kollade jag igenom gamla "Nytt"-dokument och då hade jag ungefär tre timmar material som jag skrivit och använt regelbundet. Sen finns ju mycket mer som jag bara använt en eller ett par gånger (specialskrivet och dagsaktuellt).

Mitt material om "Tippen" har jag nog kört 500-700 gånger. Minst. Fortfarande lika kul.

Inga kommentarer: