torsdag 16 april 2009

Katetrar

Jag har en rutin som handlar om katetrar och fondval. Det är ett material från 1999 som jag fortfarande kör i sjukvårdssammanhang och jag tycker kanske att det är mitt bästa material någonsin. Det är smart och oväntat.
Sanningen bakom är att jag satt en gång på färjan hem från mitt sjuksköterskejobb i Danmark. Det var en Pricessfärja, jag minns det som igår, och jag satt ute i solskenet med en kollega, Peter. Han berättade att han hade varit på banken för att investera lite pengar som han ärvt och hur de hade resonerat på banken kring hans fondval. Han jämförde det med hur det skulle vara om vi lät patienterna välja katetrar.
Det var väldigt roligt.
Jag hade precis börjat med standup och frågade om jag fick använda det och det fick jag. Det har med tiden utvecklat sig till en riktig hit.
Igår, när jag uppträtt för cheferna i malmö, kom Peter fram efteråt. Han var numera chef i Ängelholm och mindes såklart historien och jag fick än en gång chansen att tacka honom för materialet eller åtminstone inspirationen och observationen. Det kändes bra.
Så kan också material komma till. På en färja från Danmark.

Inga kommentarer: