måndag 21 april 2008

Trafikolycka

Igår, söndag, fick jag rycka in som sjuksköterska. Helt ofrivilligt.
På väg hem från trevligt födelsedagsfirande i Lund, Olle 7 år, passerade vi en bilolycka utanför Rydebäck. Jag stannade, tog en filt och förbandskudde och rusade dit. Fyra unga kvinnor hade voltat rejält och det var några bilar före som hade börjat hjälpa till. SOS var redan larmade och jag fick snabbt koll på att en var rätt så oskadd, en var väldigt chockad, en hade ont i revbenen och en hade mer omfattande skador. Den svårast skadade hade fått hjälp av ett par som hade koll på situationen så jag hjäpte de andra, mest med att lugna dem. Hela situationen var under kontroll hela tiden och ingen av de jag hjälpte var livshotande skadade. Men jäklar vad det blir rörigt och uppjagat ändå. Det tog en liten stund innan ambulanserna kom, men alla som hjälpte till var lugna och sansade så det var en rätt skön känsla att det gick så bra. Tjejerna hade en sjuhelvetes tur. Bilen var ordentligt demolerad och de kan tacka bilbältena för att de lever.
En eloge till paret som tog hand om den svårast skadade flickan. De var trygga och jag kände att jag kunde låta dem ta ansvar för henne.

Bilden är från hd.se och det är precis när vi lämnar platsen och ambulanserna tar över. Min bror är tredje person från vänster och jag är fjärde person från vänster.

Inga kommentarer: