fredag 18 december 2009

Årskrönika 2009

2009 har varit ett omtumlande år. Framförallt på det privata planet.

När det gäller standupen så kan jag säga att:

-året präglats av finanskrisen och jag märkte en tydlig nergång i bokningar från företagen.
-trots finanskrisen har jag haft mycket att göra. Totalt blev det 134 jobb under året och i november gjorde jag 24 föreställningar. Det är mycket.
-53 föreställningar var offentliga (40%) vilket är ovanligt mycket för mig.
-jag är nu uppe i totalt 1453 gig.
-jag har märkt en tydlig trend: folk kommer fram efter mina föreställningar och jämför mig med den humor de sett på TV under året och de är oerhört positiva till min fördel.
-jag lyckades med mina planer för året. Två nya projekt är i hamn:
"Som på Teve - fast på riktigt" tillsammans med Göran blev en enorm succé. Publiken och deltagarna har varit översvallande och vi kommer att fortsätta under 2010.
"En Onödigt Rolig Kväll" med Göran och Lars blev nästan bättre än väntat. Jag hoppas att vi kan spela den under 2010 också, men då behövs att någon tar tag i producentbiten.
-min standup fortsätter att utvecklas. Jag blir stabilare och stabilare och har fler och fler ess i rockärmen. Materialmässigt fick jag mycket hjälp av min bror Håkan som gav mig flera bra uppslag. Totalt skrev jag ca 25 minuter nytt bra material under året.
-mitt konferencierskap är toppklass och äntligen har vi lyckats lobba in att det skall vara konferencier på Norra Brunn. Jag kommer att vara konferencier där tio kvällar under våren 2010.
-mina kurser fungerar bra, inte minst på Fridhems folkhögskola på sommaren. De som går på kurserna är väldigt nöjda och jag upplever verkligen att de går framåt. Jag hoppas fler och fler bildar nätverk och bjuder in mig för att hålla workshops.
-HECK fick en finfin vår och sommar, men sedan dog det ut helt och vi får se vad som kommer att bli av det framöver. Bollen ligger hos medlemmarna.
-Cirkusscenen på The Tivoli har blivit en riktig och regelbunden standupklubb.
-det kommer många nya komiker. Många känner sig kallade, få är utvalda.
-det har varit mycket komiker i TV och mer lär det bli. Någonstans upplever jag nog att pendeln redan är på väg att slå tillbaka mot en snällare och mer mainstream comedy. Men den råa och mer utmanande comedyn är här för att stanna, det tror jag. Inget mig emot. Bredd är bra.
-att skaffa ett kontor var ett genidrag. Det har varit ett lyft på alla plan. Mina korridorgrannar på Folkets Hus, 5e våningen, är hur trevliga som helst och jag har fått mycket bättre struktur på min vardag.

Mina mål för 2010 är bl.a.
-att ta talkshowen Som på Teve till Helsingborg
-att komma igång med, och helst slutföra, en lärobok i standup
-att göra minst en stor föreställning på t.ex. Konserthuset i Helsingborg
-att arbeta fram ett strukturerat sätt att få nytt material och att det skall resultera i minst 30 minuter bra material under året

Men först skall jag ha en lång ledighet där jag bl.a. skall ta dykarcertifikat (en dröm jag haft länge).

God Jul!

2 kommentarer:

matilda sa...

ah! läroboken ser vi fram emot. (eller, jag iallafall) sen så undrar jag, om kursen på fridhem kommer att hållas även i år? /matilda

Martin Svensson sa...

Matilda,
Det blir kurser på Fridhems Folkhögskola i Svalöv i sommar. Det är jätteroliga veckor. Oredsson har en nybörjarkurs och jag har en fortsättningskurs. Om det blir många som anmäler sig till nybörjarkursen så kanske jag också har en vecka. Anmäl dig i tid, släpps snart. Kolla deras hemsida.