lördag 19 december 2009

Izzard

Min första tanke när jag kom in i Malmö Arena och såg scenen och alla människor var: det är sjukt!
Och det intrycket höll i sig.

Det är faktiskt sjukt att så många är beredda att betala så mycket för att se en man prata. Fast nu pratar ju inte bara. Han framträder.
Lars Magnusson hade ordnat finfina platse på nionde raden, mitt fram (nån som slår det?) och vi satt perfekt. Man såg minspelet live och inte via jättebildskärmarna. Utanför arenan stod minst fyra jättelastbilar med Izzard bild på och minst fem turnébussar. Vilket spektakel!
Ljudet var fantastiskt bra, ljusshowen finfin och allt imponerade.
Mr Izzard själv var väldigt "izzardsk" och man kände verkligen igen stilen och ämnesvalen.
Det är imponerande på alla sätt och vis.
Men:
En Johan Glans på Konserhuset i Helsingborg fick minst lika mycket och lika goda skratt och applåder. Skillnaden ligger i attityden. Jag har länge beklagat mig över att svenska komikers turnéer är för mesiga. Big Comedy t.ex. med en fjösig backdrop och det är det. Mer rörligt ljus, mäktigare ljudanläggningar, mer entourage.
Det är dags att skruva upp svensk standup ett par snäpp.

1 kommentar:

Anders sa...

Håller med dig!
Skall man uppträda på en teater så utnyttja scenen.
Jag satt för övrigt på 18 raden i Izzard ;-)