onsdag 12 augusti 2009

Dockan Comedy

På restaurang Elephanten i Dockan-området i Malmö driver Anderssönerna Mats, Eric och Thomas Dockan Comedy. Det är en rookieklubb med gratis inträde och som vanligt är det många som känner sig kallade. Både komiker och publik. Standup är hett.
Mer än fullsatt i lokalen (70 pers?) och elva (11!) komiker på scen. Helt okej lägstanivå och några överraskade med riktigt bra och lovande set. Lars Taps fick till det och Marie Christiansén gjorde en finfin debut. Niclas Christoffer körde och han är ju hur skön som helst. Och så var jag där.
Jag avslutade kvällen. Det är ju lite speciellt att köra efter så många rookies och allt hade ju inte varit fantastiskt och det hade varit en lång kväll (jag gick på efter nästan två timmar) och det var väldigt varmt i lokalen och dåligt med syre. Publiken hade varit snäll, men det hade aldrig varit någon rockn´roll.
Så jag satte gaspedalen i botten och tjohej vad det gick loss. Jag hade riktigt kul. Körde lite publikprat, delade ut glassar från glassboxen som stod intill scen, körde från sommarens material plus några nya grejor och avslutade med SPA-rutinen. Mycket "här och nu".
Det blev kanske lite länge (20-25 minuter), men skåpet ställdes och publiken fick skratta loss ordentligt och få lite riktig humorchock in i systemet. Ett topp-set.
Noterar att det var bra stämning backstage, pågarna är väldigt trevliga, och lite kul att få frågan "hur många gånger har du uppträtt då" av en som gör sin fjärde föreställning och svara "1346 gånger".
För övrigt tycker jag att det är bra med rookiescener, men kanske att de bör ta lite i inträde (40 kr?) eller kräva ersättning från stället så att de som arrangerar kan jobba upp lite kapital till backdrop och annat smått och gott. Men vad vet jag?
Eric Andersson om kvällen.

Inga kommentarer: