fredag 7 augusti 2009

Komikertätt

Jag har sett många ståuppare de senaste dagarna. På The Tivoli var det säsongsavslutning i onsdags och på scen stod tio deltagare från workshopen i Svalöv. Elva med Oredsson. Och igår var jag på besök på På Besök i Malmö är där uppträdde sju komiker. Åtta med mig.
The Tivolis utescen är kanonbra och publiken är jättesnäll. I en idealvärld hade det gått att möblera ännu tätare bland den sittande publiken, men rent fysiskt går det inte. Men tack vare ståplatspubliken och alla som står utanför på gatan så blir det mysigt. Och så gillar jag att det är lite liv och rörelse och en tvåmeters servitör som ibland går rätt över scenen. Synd bara att komikerna inte tar in sånt utan bara kör på. Lite mer "här och nu" skulle inte skada. För övrigt blev jag glad av att se Anders Celin. Riktigt, riktigt bra och mycket "här och nu".
På Besök är en perfekt "prova på"-scen även om det inte är några klockrena rookies som kör där. Hela gänget kring Oslipat var där, mycket komikertätt, och det är oftast de som uppträder. Lagom stor lokal (som Vinylbaren på The Tivoli ungefär) och en ung möllanpublik, knökafullt och sjukt varmt. Komiken då? Hög lägstanivå. Proffsigt. Själv hade jag inget att säga men sket i det och körde ändå några minuter, i stort sett utan puncher, mest för att jag behövde komma iväg från badrumsrenovering och för att ha en anledning att åka till På Besök och se stället och träffa folket. Mitt lilla inhopp var verkligen inget att skriva till Amerika och berätta om.
Nu bär det av till Ängelholm och tolv (12!) timmars konferencierjobb på Ljusfesten. Inget badrumsrenoverande idag.

1 kommentar:

Nisse Lind sa...

Jag tycker du gör helt rätt. Skit i badrummet och ståuppa istället(jag hoppas du skiter i badrummet, blir lätt "stökigt" annars)